25 lutego Volvo Trucks wykonało kolejny krok w drodze do rewolucji transportu – tego dnia szwedzki producent zaprezentował nową odsłonę aż 4 swoich modeli. 

Sam sposób prezentacji pojazdów wywołał już niemałe poruszenie – w końcu nie codziennie widzimy film z czterema pojazdami ustawionymi jeden na drugim, tworzącymi wieżę wysoką na 15 metrów! Gdyby tego było mało, to na jej szczycie stanął jeszcze prezes Volvo Trucks – Roger Alm.  Po takim początku wiedzieliśmy już, że nowe modele Volvo będą bezkompromisowe i zrewolucjonizują podejście do codziennej pracy w branży transportowej. 

Volvo FH – nowe szaty króla 

Volvo FH – niewątpliwie najpopularniejszy model w ofercie szwedzkiej firmy zyskał bardziej agresywny, aerodynamiczny wygląd zewnętrzny. Tym, co najbardziej rzuca się w oczy są zupełnie nowe lampy przednie w technologii LED w charakterystycznym kształcie litery „V”. Ich linia została przesunięta na zewnątrz oraz dopasowana do linii drzwi kabiny pojazdu. Przesunięciu w stronę drzwi uległy również kierunkowskazy, co niewątpliwie wpłynęło na aerodynamikę.  Nowe Volvo FH prezentuje się jeszcze bardziej okazale i elegancko. 

Projektując wnętrze Volvo FH, skupiono się na polepszeniu środowiska pracy kierowcy. Odnosi się to zarówno do większej ergonomii wnętrza kabiny, jak i zastosowanych rozwiązań technologicznych, ułatwiających codzienną pracę w trasie. 

Szczególną uwagę warto poświęcić nowemu centralnemu wyświetlaczowi. W pełni cyfrowy, 12-calowy ekran oferuje cztery różne widoki ekranu zależnie od preferencji kierowcy. Niezwykle praktycznym rozwiązaniem wydaje się opcja wyświetlania na ekranie czasu pracy kierowcy wraz z informacją o zbliżającej się pauzie. Zmodernizowana deska rozdzielcza została wyposażona w uchwyt na kubek, a także otwarty schowek z oświetleniem sterowanym czujnikiem ruchu. 

Nad bezpieczeństwem jazdy czuwa szereg systemów, w tym aktywne światła mijania, tempomat zjazdowy, Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS), czy też kamera martwego pola. Jej zastosowanie pozwoliło zredukować ryzyko wypadków podczas wymijania oraz wyprzedzania. 

W przypadku wyposażenia nowego Volvo FH w zabudowę specjalistyczną, kierowca może liczyć na pomoc specjalnego tabletu, który umożliwi mu operowanie nią w wygodny i przyjazny sposób. Jest to kolejny krok, mający na celu poprawę jakości środowiska pracy kierowcy. 

I-Save – oszczędzaj więcej paliwa 

W transporcie długodystansowym ważną rolę pełni ekonomika paliwowa – zdają sobie z tego sprawę również projektanci Volvo Trucks. Nowe FH wyposażone może zostać w technologię I-Save, pozwalającą zaoszczędzić do 7% spalanego paliwa w stosunku do silnika generacji Step C, dzięki wykorzystaniu silnika TurboCompound, a także odpowiedniemu oprogramowaniu. Wprowadzone w nowym Volvo FH zmiany konstrukcyjne, pozytywnie wpływające na aerodynamikę oraz wykorzystanie nowoczesnego oprogramowania pozwala zmniejszyć spalanie o kolejne 2%! 

Volvo FH16 – największe możliwości 

Volvo FH16 łączy w sobie elegancję oraz moc. Potężny, 16-litrowy silnik o maksymalnej mocy do 750 koni mechanicznych sprawia, że pojazd ten jest w stanie poradzić sobie z najtrudniejszymi zadaniami na drodze. 

Wygląd zewnętrzny nowego FH16 to przede wszystkim nowe lampy przednie, a także charakterystyczna atrapa przednia o strukturze wodospadu. Wnętrze kabiny ukazuje najwyższej jakości materiały wykończenia, a także nowe, ergonomicznie rozmieszczone schowki. Wszystko to, w połączeniu z nowym 12-calowym wyświetlaczem znanym z opisanego wcześniej nowego Volvo FH sprawia, że praca kierowcy staje się jeszcze przyjemniejsza. 

Projektanci Volvo zadbali również o polepszenie zwrotności tego modelu. Poprawiono kąty skrętu osi wleczonej i pchanej, a także zwiększono nośność przedniej osi, dzięki czemu wzrosła produktywność nowego Volvo FH16. Z myślą o najbardziej wymagających operacjach transportowych przygotowano zaś nową oś zespoloną o nośności 38 ton.  

Volvo FM – nowe oblicze dystrybucji 

Największe zmiany widoczne gołym okiem spotkały model FM. Nowa odsłona tego pojazdu wyposażona jest w całkowicie nową kabinę oraz światła przednie w technologii LED w kształcie litery „V”. Przód pojazdu został zaprojektowany na nowo, aby zwiększyć jego aerodynamiczność oraz atrakcyjność. Spoglądając na nową generację FM trzeba przyznać, że udało się to zrealizować. 

Projektantom szwedzkiej marki przyświecała idea, by uczynić z nowego Volvo FM dogodne miejsce pracy dla kierowców – kabina pojazdu stała się „biurem na kółkach”. Widoczność z pojazdu uległa znaczącej poprawie dzięki obniżeniu linii drzwi, nowym lusterkom wstecznym oraz kamerze narożnej po stronie pasażera. Dodatkowo, zastosowanie w kabinie pionowych słupków przednich pozwoliło zwiększyć przestrzeń w kabinie o dodatkowy metr sześcienny. Zmiana ta wprowadziła więcej światła do wnętrza kabiny nowego Volvo FM. 

Wewnątrz kabiny nie sposób pominąć nowej deski rozdzielczej, wyposażonej w nowoczesny, aktywny wyświetlacz o przekątnej 12 cali i większą liczbę schowków. Wyświetlacz został zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie uprościć czynności obsługowe kierowcy, a także zminimalizować czynniki rozpraszające podczas korzystania z najważniejszych informacji. Na ekranie kierowca ma do wyboru 4 różne widoki, które może przełączać w zależności od tego, jakich informacji akurat potrzebuje. 

Warto wspomnieć również o opcjonalnym, 9-calowym wyświetlaczu obsługującym system Infotainment, nawigację, informacje o transporcie oraz obraz z kamer monitorujących. Możliwe jest obsługiwanie go na różne sposoby: za pomocą przycisków na kierownicy, głosowo lub dotykowo. 

Komfort pracy kierowcy zwiększa również nowa opcja pochylania kolumny kierownicy, dzięki czemu możliwe jest przyjęcie dogodnej pozycji w trakcie jazdy. Na uwagę zasługuje także lepsza izolacja kabiny chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem.  

Nowy wymiar bezpieczeństwa 

Marka Volvo Trucks od zawsze jest synonimem wysokiej jakości oraz dbałości o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nie inaczej jest w nowej generacji modelu FM, który wyposażony został w liczne funkcje bezpieczeństwa. Zaliczyć możemy do nich udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC) działający w pełnym zakresie prędkości, nawet do 0 km/h, czy tempomat zjazdowy ustawiający maksymalną prędkość podczas zjazdu, co zapobiega niepożądanemu przyspieszeniu.  

To oczywiście nie wszystkie funkcje dostępne w nowym Volvo FM. Dzięki systemowi rozpoznawania znaków drogowych pojazd ostrzega kierowcę na wyświetlaczu wskaźników znajdującym się na desce rozdzielczej. Rozpoznaje on znaki informujące o ograniczeniu prędkości, rodzaju drogi, czy ograniczeniach wyprzedzania. Możliwe jest również doposażenie pojazdu w Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Układem Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganiem stabilności, a także zainstalowanie kamery narożnej po stronie pasażera. Wszystkie te systemy sprawiają, że praca w Volvo FM staje się jeszcze bezpieczniejsza i wygodniejsza. 

Zmniejsz wpływ na środowisko  

Oferowana przez Volvo Trucks szeroka gama układów napędowych pozwala dopasować pojazd do prowadzonego biznesu. Wykorzystanie paliw alternatywnych daje możliwość oszczędności, widocznych w niższym koszcie przejechanych 100 km w porównaniu do silników spalinowych oraz zmniejszenia wpływu na klimat poprzez ograniczenie emisji CO2 – nawet o 100 procent! Dostępne są silniki napędzane LNG oraz CNG. W najbliższej przyszłości do sprzedaży trafią również jednostki napędowe zasilane biogazem LNG. 

Volvo FMX – nieustraszony 

Czwartym z zaprezentowanych pojazdów był pojazd przeznaczony dla branży budowlanej – Volvo FMX. Również w tym modelu wprowadzono zupełnie nową kabinę, dodatkowo zwiększono ładowność, a także wprowadzono nowe funkcje bezpieczeństwa. 

Nowa kabina wyróżnia się nowymi reflektorami, obniżoną linią drzwi oraz wzmocnieniami wykonanymi z trwałych, sprawdzonych materiałów. Kierowca może liczyć na większą przestrzeń w środku, a schowki o pojemności do 800 litrów gwarantują swobodne korzystanie z kabiny. Podobnie jak w reszcie zaprezentowanych modeli mamy tu do czynienia z nowym, 12-calowym wyświetlaczem wskaźników, co dodatkowo pomoże kierowcy operować pojazdem. Nowe FMX wyposażono także w udoskonalony panel kontroli trakcji – dzięki niemu kierowca może łatwo zwiększyć własności trakcyjne pojazdu, załączając blokady mechanizmów różnicowych za pomocą pokrętła i obserwując rozwój sytuacji na wyświetlaczu. 

Waga ciężka 

Volvo FMX wyposażone jest w oś zespoloną o nośności 38 ton, dzięki czemu DMC pojazdu wynosić może nawet 150 ton. Mimo to jest ono wydajne i pozwala oszczędzać koszty w transporcie budowlanym – wszystko dzięki zwiększonym kątom skrętu. Przełożyło się to bezpośrednio na lepszą zwrotność i mniejsze zużycie opon

Bezpieczeństwo załogi pojazdu zapewniają najnowsze systemy bezpieczeństwa zaprojektowane przez inżynierów Volvo Trucks. Dodatkowo, kabina może zostać wyposażona w stalowy wywietrznik dachowy z uchwytem wyjścia awaryjnego, przydatny np. w górnictwie. 

Przekonaj się sam! 

Nowe pojazdy Volvo Trucks zostały zaprezentowane, a już na początku roku 2021 pierwsze egzemplarze powinny zacząć pojawiać się u nabywców. W przypadku zainteresowania nowym modelem, prosimy o zapoznanie się z kampanią FIRST EDITION u naszych handlowców w jednym z oddziałów Nijhof-Wassink.