Koszt pobytu pojazdu w serwisie to nie tylko koszt części oraz pracy mechaników, ale również utracone szanse na zarobek ze zleceń, które sprawny pojazd mógłby realizować. Są jednak sposoby, które pozwalają skrócić do minimum czas spędzany w serwisie, a także zaplanować wszelkie koszty. Mowa tutaj o rozszerzeniach kontraktów serwisowych, takich jak Real Time Monitoring i Uptime Care wprowadzonych przez Volvo.

Na bieżąco z usterkami

Usługa Real Time Monitoring jest opcją dodatkową w Złotym Kontrakcie serwisowym. Koszt roczny usługi Real Time Monitoring to 60 €/pojazd (w przeliczeniu 262,80 zł/rok) – jest on doliczony do ceny kontraktu. Głównym zadaniem usługi jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia nieplanowanego przestoju pojazdu. System RTM bazuje na zapewnieniu stałej łączności między pojazdem a Centrum Monitorowania Pojazdów w Gan-dawie (Belgia). Dane z pojazdu są pobierane poprzez bramkę telematyczną TGW w wersji 2 lub nowszej, w którą wyposażony jest pojazd.

System pobiera kody diagnostyczne DTC i informacje o aktualnym zużyciu takich podzespołów jak: układ AdBlue, układ paliwowy, akumulatory i system oczyszczania gazów spalinowych. Dane trafiają do systemu Connected Vehicle Monitoring System (CVMS). Jego struktura i analiza danych opierają się na uczeniu maszynowym (Machine Learning). CVMS sprawdza, z jaką częstotliwością aktywują się wybrane kody DTC w pojeździe, i zestawia je z danymi o zużyciu i parametrami pracy innych powiązanych podzespołów. Jeśli w pojeździe wystąpi ryzyko ograniczenia sprawności albo awarii, to automatycznie wyśle on powiadomienie z raportem usterki do Uptime Center w Młochowie. Tam jest ono weryfikowane pod kątem poprawności danych zawartych w raporcie, a następnie przesyłane do serwisu, w którym pojazd na ogół jest serwisowany (Serwis Domowy/Macierzysty).

Działaj z wyprzedzeniem

Wiadomość pochodząca z systemu CVMS jest generowana z wyprzedzeniem. Oznacza to, że informacja o możliwości pojawienia się problemów w pojeździe zostanie wysłana, jeszcze zanim funkcjonalność pojazdu stanie się ograniczona. Wraz z przesłaną wiadomością i raportem sprawności serwis otrzymuje wskazówki, jakiego podzespołu problem dotyczy, jakie kody uster-ki pojawiają się w pojeździe, oraz otrzymuje sugestię czynności, które należy wykonać, aby pojazd szybko i właściwie zdiagnozować. Serwis następnie kontaktuje się z właścicielem/użytkownikiem pojazdu – może to być telefon, mail albo powiadomienie z systemu dealera GDS. Celem jest przekazanie informacji o zaobserwowanym problemie i szybkie zaplanowanie diagnostyki pojazdu. System CVMS nie jest w stanie ocenić, kiedy dokładnie występujący w pojeździe problem zacznie być odczuwalny dla użytkownika albo doprowadzi do awarii. Z tego powodu reakcja na otrzymane powiadomienie powinna być błyskawiczna i skutkować wizytą serwisową w możliwie jak najkrótszym czasie od otrzymania powiadomienia. Czas obsługi skrócony jest do minimum dzięki temu, że serwis wie o problemie wcześniej i może odpowiednio przygotować się do obsługi tego konkretnego pojazdu.

Usługa RTM stale jest rozwijana o nowe modele predykcji dla nowych komponentów, które są wciąż testowane. Celem rozwoju usługi jest objęcie wszystkich kluczowych podzespołów opcją monitorowania w czasie rzeczywistym.

Koszty napraw pod kontrolą

Wszelkie koszty napraw w ramach RTM zostaną w pełni pokryte przez gwarancję, jeśli pojazd jest jeszcze w okresie ochrony, albo przez Złoty Kontrakt. Nie ponosisz dodatkowych kosztów diagnostyki i naprawy w okresie trwania kontraktu.

Harmonogram serwisowy na miarę

Druga z omawianych usług – Uptime Care to część składowa każdego z kontraktów serwisowych Volvo, jak i osobna opcja dla wszystkich, którzy nie zdecydowali się na żaden z nich. Podobnie jak Real Time Monitoring, wykorzystuje ona najnowocześniejsze systemy telematyczne w pojazdach Volvo.

Wykorzystanie UTC pozwala potraktować każdy pojazd indywidualnie, bazując na jego rzeczywistym wykorzystaniu, specyfice pracy czy też liczbie pokonywanych kilometrów. Wszystkie te aspekty monitorowane są na bieżąco zdalnie dzięki czujnikom przesyłającym kody usterek i dane o zużyciu kluczowych podzespołów do serwisu. Pozwala to dopasować terminy wizyt serwisowych do Twoich potrzeb. Monitorowaniu podlegają: kody DTC, stan zużycia oleju, zużycie i działanie kasety APM, zużycie okładzin ciernych klocków hamulcowych i sprzęgła, sprawność akumulatorów, przebieg, czas pracy silnika, zużycie paliwa, masa całkowita zestawu, topografia i jakość dróg, po jakich Twój pojazd się porusza. Serwis macierzysty świadczy usługę Uptime Care poprzez monitorowanie występowania alertów w systemie GDS. Alerty pojawiają się, gdy monitorowany komponent ulegnie nadmiernemu zużyciu. Następnie serwis macierzysty informuje właściciela pojazdu o koniecznej wymianie podzespołu poprzez e-mail, telefon albo SMS. Celem jest zaplanowanie usługi jeszcze przed całkowitym zużyciem danego komponentu, aby zapewnić pełną sprawność pojazdu.

Ciesz się dyspozycyjnym pojazdem

Korzyści wynikające z korzystania z Uptime Care to, podobnie jak w przypadku Real Time Monitoring, skrócenie czasu przebywania pojazdu w serwisie, a co za tym idzie, obniże-nie kosztów jego posiadania. Harmonogram serwisowy jest na bieżąco dopasowywany do zmiennych, dzięki czemu Twój pojazd zawsze trafi na przegląd w najbardziej optymalnym momencie dla Twojej firmy i przejdzie go w szybkim tempie. Planowanie z wyprzedzeniem wizyty w serwisie pozwala na zarezerwowanie odpowiednich części, a także takie dopasowanie mechaników, aby uporać się z przeglądem w możliwie jak najkrótszym czasie.

Posiadając Złoty Kontrakt wraz z usługą Real Time Monitoring, kompleksowo zabezpieczasz czas pracy pojazdu na drodze. Harmonogram serwisowy Twojego pojazdu będzie w pełni dopasowany, a Twój Serwis powiadomi Cię o nadchodzącym przeglądzie lub wymianie podzespołu dzięki usłudze Uptime Care zawartej w Kontrakcie. Dodatkowa opcja Real Time Monitoring pomoże uchronić Twój pojazd przed nieplanowanym przestojem. Dzięki tej opcji masz szansę sprowadzić pojazd prewencyjnie na diagnostykę i naprawę, a przez to zaoszczędzić czas poświęcony na doprowadzenie niesprawnego pojazdu do serwisu lub zaoszczędzić czas poświęcony na oczekiwanie na pomoc.