Dbałość o redukcję kosztów użytkowania taboru w firmach naszych Klientów jest od wielu lat znakiem firmowym Renault Trucks. Obniżanie zużycia paliwa i nakładów na utrzymanie floty, a tym samym zwiększanie wydajności prowadzonego transportu towarzyszy nam już bardzo długo!

Poznaj rozwiązania Optifuel

Całość filozofii, która jest ukierunkowana na podniesienie wydajności transportu, została opatrzona wspólnym tytułem „Rozwiązań Optifuel”. Składa się na nią kilka istotnych kwestii, nad którymi nasz koncern pracuje od długiego czasu, stale je ulepszając i unowocześniając.

Z jednej strony prowadzimy szkolenia kierowców z zakresu jazdy racjonalnej i wiedzy produktowej. Z drugiej zaś modyfikujemy nasze pojazdy, aby jazda była i łatwiejsza, i bardziej wydajna. Rozwijane są systemy telematyczne, które pozwalają sprawdzać osiągi naszych ciężarówek i zarządzać flotą, prowadzone są szkolenia dla personelu, który ma z nich korzystać.

Wydajność przede wszystkim

To wszystko przynosi bardzo wymierne zyski, które znacząco wpływają na redukcję kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Historia szkoleń jazdy racjonalnej w Renault Trucks Polska sięga początku lat dwutysięcznych. Nasza firma była jednym z pionierów w kraju w zakresie oferty doszkalania zawodowych kierowców z wydajnej i ekonomicznej techniki prowadzenia nowoczesnego samochodu ciężarowego. Renault Premium 420 dCi z pięcioosobową kabiną zostało sprzęgnięte z naczepą i obciążone 22 tonami balastu (warto wspomnieć, że ta wartość ładunku nie została zmieniona do dziś: wszystkie testy, pomiary, szkolenia, konkursy, a co za tym idzie: wyniki zużycia paliwa, zawsze są podawane dla tego tonażu). Profesjonalny i przygotowany przez kierowców fabrycznych Renault Trucks trener ruszył w Polskę wyposażony w system Infomax (wówczas jeszcze nie Optifuel), aby przekazywać tajniki obniżania zużycia paliwa przy jednoczesnym podnoszeniu średniej prędkości jazdy.

Z biegiem lat pojawiały się kolejne pojazdy: następne generacje Premium, potem Magnum i Magnum ze skrzy-nią Optidriver. Dziś do szkoleń służy królewska wersja Renault Trucks T-High T520 (oczywiście 5-miejscowa) z naczepą Wielton obciążoną… jak od lat 22 tonami beto-nowych bloków.

Od samego początku szkoleń przyświeca nam stała dewiza: przewóz ma być bardziej wydajny! To oznacza, że samochód ciężarowy ma wykonać misję transportową, zużywając mniej paliwa niż poprzednio, jednocześnie w krótszym czasie, bezpieczniej i z poszanowaniem przepisów prawa o ruchu drogowym. Nie jest problemem jechać wolniej i zużyć mniej paliwa. Sztuką jest oszczędzać, jednocześnie przyspieszając!

Przez analizę do oszczędności

Jednak najlepsze nawet szkolenie nie przyniesie długo-terminowych efektów, jeśli nie będziemy w stanie spraw-dzić techniki jazdy. W Renault Trucks służą do tego dwa narzędzia: Optifuel Infomax oraz Optifleet. Pierwsze z nich jest klasycznym, przewodowym rozwiązaniem, które pojawiło się jeszcze pod koniec ubiegłego wieku. Za pomocą odpowiedniego interfejsu komputer z zainstalowanym oprogramowaniem łączy się z kasetą sterującą pojazdu i odczytuje wiele ważnych danych. Następnie Infomax prezentuje je w formie bardzo rozbudowanych tabel i wykresów, co pozwala na głęboką i szczegółową analizę. Ten system jest doskonałym narzędziem do prowadzenia szkoleń, porównywania stylów jazdy oraz poszukiwania kolejnych pól do poprawy.

Telematyka Optifleet prezentuje ujęcie floty w skali makro. Jest narzędziem, które umożliwia zarządzanie i optymalizację taboru pojazdów. Niemalże w czasie rzeczywistym pozwala sprawdzić pozycję maszyn, historyczne położenia, założyć wirtualne granice i korytarze przejazdu, sprawdzić aktywności kierowców i pobrać dane z tachografu. Nowa generacja portalu Optifleet, która właśnie wchodzi do służ-by, oferuje około 200 różnych parametrów pojazdu, które można pobierać i analizować bez konieczności podłączania przewodu do samochodu. Dane są przesyłane drogą tele-fonii komórkowej z możliwością pogrupowania ich według pojazdu bądź kierowcy. System przekazuje również dane dotyczące emisji spalin, wystawia automatyczne noty stylu jazdy („Eco Score”) i wiele innych.

Bazując na telematyce, zarówno instruktorzy Renault Trucks, jak również pracownicy Nijhof-Wassink są w stanie na bieżąco reagować i wspierać Klientów w drodze do obniżania kosztów funkcjonowania firmy. Pojazdy Renault Trucks słyną od lat ze swego niskiego zużycia paliwa.

Prace w tym kierunku są stale prowadzone: w ich efekcie osiągi rosną, a samochody coraz łatwiej się prowadzą. Pierwsze przymiarki do tzw. miękkiego tempomatu oraz wolnego koła Optiroll pojawiły się jeszcze w czasach Renault Premium! Dziś cruise control spełnia funkcję automatycznego pilota, który z uwzględnieniem topografii terenu, masy ładunku, prędkości jazdy i oporów ruchu ustala optymalną strategię jazdy, zwalniając z tego kierowcę! Jeśli Twój pojazd jest wyposażony w Optivision (tempo-mat topograficzny), najkrótsze wskazówki wydajnej jazdy brzmią następująco: „używaj go tak często, jak to możliwe i… nie przeszkadzaj!”.

Realne zmniejszenie zużycia paliwa

Czy jesteście sobie w stanie wyobrazić, że różnica w zużyciu paliwa pomiędzy pojazdem wyposażonym w klasyczny, sztywny tempomat a jego najnowszą generację przekracza 15%, i to bez straty na średniej prędkości jazdy? Zaciekawieni? Instruktorzy z Renault Trucks oraz specjaliści z Nijhof-Wassink są do Waszej dyspozycji i udzielą wyczerpujących informacji!

Rozwiązania Optifuel są złożonym projektem Renault Trucks, który operuje na wielu płaszczyznach, tworząc logiczną i spójną całość. Wsparcie instruktorów, nowoczesna technologia stosowana na pokładach ciężarówek oraz precyzyjna telematyka działająca na nowej platformie informatycznej stanowią kompletną ofertę pozwalającą zdecydowanie obniżyć „TCO”, czyli koszty funkcjonowania floty. Odpowiedź na pytanie, „czy warto”, jest oczywista!