Elektryczna rewolucja nadciąga! Już od marca w polskiej dystrybucji debiutują dwa modele Volvo w całości zasilane energią elektryczną. Mowa tu o Volvo FE oraz Volvo FL.

To nie koniec dobrych informacji – pod koniec maja do Polski trafi pierwsze Volvo FE Electric, które zostanie zarejestrowane w naszym kraju i zacznie swoją pracę w Warszawie. Pojazd w zabudowie BDF, w konfiguracji 6×2 objęty został patronatem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Jako pierwszy w Polsce pojazd elektryczny zarejestrowany w Polsce może on liczyć na wsparcie przedstawicieli Volvo – przygotowywane będą raporty i liczne analizy, aby zoptymalizować pojazd do jego pracy.

Zasięg i przeznaczenie

Pojazdy elektryczne sprawdzą się idealnie w dużych miastach z uwagi na swoją specyfikę – cichą pracę i brak emisji spalin. To dużo wyższy komfort zarówno dla kierowcy takiego pojazdu, jak i osób mieszkających w obszarach miejskich. Idealne środowisko pracy tych pojazdów to dystrybucja miejska i podmiejska – Volvo FE przeznaczone jest dla transportu międzymagazynowego i międzyzakładowego.

Volvo FE i FL Electric dostępne są z akumulatorami o różnej mocy. Model FE, który trafi do Polski, posiada największe oferowane baterie, które pozwalają na przejechanie do 200 km na jednym ładowaniu. Pojazdy elektryczne ładować możemy na kilka sposobów – szybszym z nich są specjalne ładowarki zasilane prądem stałym (pełne naładowanie akumulatorów po 2-3 godzinach) lub w sposób wolniejszy, lecz bardziej dostępny dzięki ładowarkom na prąd zmienny (pełne naładowanie akumulatorów po około 12 godzinach). Pojazdy Volvo wyposażone są również w system rekuperacji energii, dzięki czemu część energii zużytej w procesie hamowania jest odzyskiwana i wykorzystywana ponownie do zasilania pojazdu.

W przypadku akumulatorów pojawia się również pyta-nie o późniejsze wykorzystanie zużytych akumulatorów – na to firma Volvo również ma rozwiązanie. Baterie wykorzystane w pojazdach przez okres 5-8 lat są objęte kontraktem serwisowym. Jeżeli w trakcie jego trwania zasięg pojazdu spadnie powyżej 20%, to akumulatory zostaną wymienione w ramach kontraktu. Ogólny czas przydatności baterii szacowany jest na okres do 10 lat. Kwestia późniejszego zagospodarowania akumulatorów leży jednak po stronie Volvo – to szwedzki producent jest właścicielem baterii i zarządza nimi. Baterie odzyskiwane z pojazdów nie będą niszczone, a wykorzystywane w budownictwie – w domach jednorodzinnych do kumulowania energii elektrycznej, np. z fotowoltaiki – jak więc widzimy, zmiany dotyczące ekologii sięgają znacznie dalej niż tylko na asfaltowe drogi.

Rzadsze wizyty w serwisie

Sprzedaż pojazdów elektrycznych wystartowała w Polsce oficjalnie w dniu 4 marca. Póki co dystrybucja odbywa się centralnie poprzez Volvo Trucks Polska. Nasi handlowcy są już jednak przeszkoleni i w pełni gotowi, aby udzielić Państwu wszystkich potrzebnych informacji w przypadku zainteresowania rewolucyjnymi pojazdami Volvo FE oraz FL Electric. Na wrzesień planowana jest duża prezentacja, na której na własne oczy poznają Państwo możliwości elektrycznych pojazdów.

Serwisy Volvo są już gotowe na przyjęcie elektrycznych modeli – tam, gdzie będą na razie pojawiać się pojazdy, zamówione zostały narzędzia do ich obsługi. Okresy przeglądowe elektrycznych modeli Volvo to ok. 70 000-80 000 km – ograniczają się one praktycznie tylko do aktualizacji systemów i sprawdzenia podstawowych podzespołów, jeśli nie występują problemy z akumulatora-mi. Taki przegląd trwa więc zdecydowanie krócej, dzięki czemu pojazd jest w stanie szybciej wrócić do pracy.