POLITYKA O OCHRONIE SYGNALISTÓW
POLITYKA O OCHRONIE SYGNALISTÓW
Nijhof-Wassink Nowa Lease
Na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii
z dniem 17 grudnia 2021 r. wprowadza się w Nijhof-Wassink i Nowa Lease
Politykę o ochronie sygnalistów.
1 CEL POLITYKI
Polityka określa zasady i tryb zgłaszania informacji o nieprawidłowościach powziętych w związku z pełnionymi obowiązkami, świadczoną pracą lub wykonywaną umową, prawa zgłaszających je osób (sygnalistów) oraz zakres i przesłanki udzielania im ochrony.
2 INFORMACJE DOTYCZĄCE SYGNALISTY
Sygnalistą jest osoba, która w związku z pełnionymi obowiązkami, świadczoną pracą lub wykonywaną umową:
1) dokonała zgłoszenia nieprawidłowości w trybie określonym w ustawie, lub
2) udzieliła pomocy w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości przez inną osobę,
w szczególności poprzez dostarczenie tej osobie informacji o nieprawidłowości.
2. Sygnalistą może być każda osoba fizyczna, niezależnie od podstawy zatrudnienia lub charakteru stosunku prawnego łączącego ją z pracodawcą, którego dotyczą zgłaszane nieprawidłowości, także po ustaniu tego stosunku.
3. Sygnaliści podlegają ochronie prawnej w zakresie i na zasadach określonych
w ustawie.
3 OCHRONA SYGNALISTÓW I TRYB ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Ochronie co najmniej przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania podlegają sygnaliści, którzy dokonali zgłoszenia nieprawidłowości w dobrej wierze, od momentu jego dokonania, niezależnie od tego czy w następstwie zgłoszenia doszło do potwierdzenia prawdziwości zawartych w nim informacji.
Dobrą wiarę sygnalisty ocenia się według stanu istniejącego w dniu dokonania zgłoszenia.
Uważa się, że sygnalista działał w dobrej wierze, chyba że:
1) okoliczności danego przypadku w sposób oczywisty nie uzasadniają przekonania
o prawdziwości przekazywanych informacji, lub
2) zgłoszenie nieprawidłowości zostało dokonane w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego, lub
3) zataił w zgłoszeniu fakt swojego przyczynienia się do powstania nieprawidłowości, których dotyczy zgłoszenie.
Za sprzeczne z zasadami współżycia społecznego uznaje się w szczególności zgłoszenie nieprawidłowości dokonane przez sygnalistę w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej.
4 OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH SYGNALISTY
Dane osobowe sygnalisty oraz wszelkie dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości mają charakter poufny i nie podlegają ujawnieniu.
Ujawnienie tych danych, może nastąpić wyłącznie:
1) za wyraźną zgodą sygnalisty, lub
2) za zgodą sądu, jeżeli jest to niezbędne dla wszczęcia lub prowadzenia postępowania w sprawie nieprawidłowości, dla ochrony ważnego interesu
publicznego lub dla ochrony praw innych osób.
3) Uzależnianie przyjęcia zgłoszenia nieprawidłowości od uprzedniego wyrażenia przez sygnalistę zgody na ujawnienie danych osobowych jest niedopuszczalne.
5 ZAKAZ DZIAŁAŃ ODWETOWYCH WOBEC SYGNALISTY
Podejmowanie lub grożenie podjęciem działań odwetowych wobec sygnalisty jest zakazane.
1. Do zakazanych działań odwetowych należą w szczególności:
a) rozwiązanie stosunku prawnego łączącego sygnalistę z pracodawcą lub zmiana jego warunków na mniej korzystny dla zatrudnionego,
b) przeniesienie sygnalisty na inne stanowisko służbowe lub zmiana miejsca wykonywania obowiązków wynikających z umowy,
c) wprowadzanie istotnych zmian dotyczących zakresu obowiązków sygnalisty lub zakresu współpracy z sygnalistą,
d) wymierzanie kar dyscyplinarnych lub podejmowanie innych niekorzystnych dla sygnalisty decyzji personalnych,
e) nierówne, niesprawiedliwe lub dyskryminujące traktowania sygnalisty,
f) podejmowanie innych działań, których celem lub skutkiem jest pogorszenie sytuacji sygnalisty – jeżeli działania te zostały podjęte w związku z dokonanym przez sygnalistę zgłoszeniem nieprawidłowości.
2. Czynności prawne lub decyzje personalne o charakterze działań odwetowych podjęte wobec sygnalisty w okresie 3 lat od dnia powzięcia przez pracodawcę informacji o fakcie dokonania zgłoszenia są z mocy prawa nieważne.
3. Ciężar udowodnienia, że działania podjęte wobec sygnalisty w okresie wskazanym w ust. 2, które spowodowały pogorszenie jego sytuacji, nie miały charakteru działań odwetowych spoczywa na pracodawcy.
4. Sygnaliście, którego sytuacja uległa pogorszeniu na skutek podjętych wobec niego w okresie wskazanym w ust. 2 działań odwetowych przysługuje od pracodawcy zadośćuczynienie w wysokości proporcjonalnej do stopnia tego pogorszenia, nie mniejszej niż 10.000 zł.
5. Niezależnie od zadośćuczynienia, sygnalista, o którym mowa w ust. 4 może żądać przywrócenia do pracy na poprzednich warunkach albo – jeśli przywrócenie do pracy byłoby niemożliwe lub niecelowe, odszkodowania w wysokości równej dwuletniemu wynagrodzeniu otrzymywanemu na ostatnio zajmowanym stanowisku.
6. Podejmowanie działań odwetowych wobec sygnalisty jest podstawą pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności porządkowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. Nr 24, poz. 141 ze zm.).
Kutno, 17 grudnia 2021
Zał. Nr 1 do Polityki o ochronie sygnalisty NW i NL
Regulamin wewnętrzny
- Podmiotem wewnętrznym upoważniony do przyjmowania zgłoszeń będą pracownicy Działu Personalnego
- Przekazywanie zgłoszeń jest możliwe poprzez kanał elektroniczny na adres mailowy sygnalista@nijwa.com.pl
- Podmiotem uprawnionym do podejmowania działań następczych, w tym weryfikacją zgłoszenia i komunikacją ze zgłaszającym jest Dział Personalny
- Dział Personalny potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni i zobowiązuje się do podjęcia działań następczych.
- Maksymalny termin na przekazanie informacji zwrotnej wynosi 3 miesiące od potwierdzenia wpływu zgłoszenia
- Dział Personalny prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych, który zawiera:
– numer zgłoszenia,
– data zgłoszenia,
– przedmiot naruszenia,
– informacja o podjętych działaniach następczych,
– data zakończenia sprawy.