Volvo Trucks prezentuje nowe Volvo FH, koncentrujące się na potrzebach kierowcy. Odświeżono kabinę oraz wprowadzono innowacyjne funkcje bezpieczeństwa. Nowy model ma za zadanie umożliwić kierowcy efektywną pracę, komfortowe życie w trasie oraz bezpieczeństwo na drodze.

Nowa odsłona Volvo FH została zaprojektowana specjalnie na potrzeby kierowców, ponieważ to oni w dużym stopniu odpowiedzialni są za wyniki przewoźników w zakresie efektywności, wydajności i obsługi Klienta. „Dobry kierowca może w znacznym stopniu przyczynić się do rentowności działalności naszego Klienta” — zaznacza prezes Volvo Trucks, Roger Alm. „Na całym świecie obserwujemy chroniczny brak wykwalifikowanych kierowców. Wprowadzając ten nowy samochód ciężarowy, w którym priorytetem uczyniliśmy efektywność pracy i komfort profesjonalnego kierowcy, zrobiliśmy ważny krok naprzód, pomagając naszym Klientom przyciągać i zatrzymywać najlepszych kierowców”.

Wnętrze oferuje kierowcom znakomite warunki do pracy

Centralnym punktem przestrzeni roboczej kierowców jest zmodernizowana deska rozdzielcza z nowymm, całkowicie cyfrowym 12-calowym wyświetlaczem zestawu wskaźników o wysokiej rozdzielczości, a także uchwytem na kubek i otwartym schowkiem z oświetleniem sterowanym czujnikiem ruchu. Wyświetlacz zestawu wskaźników umożliwia cztery różne widoki ekranu zależnie od sytuacji jazdy i preferowanych informacji.

Opcjonalny 9-calowy wyświetlacz dodatkowy może obsługiwać system Infotainment, nawigację, informacje o transporcie i obraz z kamery. Łatwo dostępny wyświetlacz można obsługiwać różnymi sposobami: za pomocą intuicyjnie umieszczonych przycisków na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

Zarówno na wyświetlaczu zestawu wskaźników, jak i dodatkowym interfejs można wyświetlać w jednym z wielu języków.

Poruszanie się wewnątrz kabiny uproszczono dzięki nowemu, cieńszemu i ergonomicznie zaprojektowanemu wybierakowi skrzyni biegów I-Shift. Kierowcy potrzebujący akumulatora o większej pojemności mogą wybrać inteligentny podwójny system magazynowania energii, który zawsze zapewnia rezerwę mocy na uruchomienie silnika. Istnieje także wiele opcji dostosowań wnętrza kabiny przy użyciu nowych tkanin i kolorów.

Wyrafinowane wzornictwo i inteligentne technologie

Cechą charakterystyczną i rzucającą się od razu w oczy odważnego nowego wyglądu zewnętrznego Volvo FH są reflektory w kształcie liter V, których linia została przesunięta na zewnątrz i dopasowana do linii drzwi kabiny. Kierunkowskazy zostały również przesunięte do drzwi – poprawiło to aerodynamikę, a ponadto wzmocniło wyraz pojazdu. Panel wycieraczek jest bardziej elegancki i cieńszy, a większy znak firmowy sprawia, że nowe Volvo FH łatwo rozpoznać nawet z dużej odległości.

„Nowa generacja Volvo FH łączy najbardziej udane elementy z poprzedniej serii FH z inteligentnymi technologiami i funkcjonalnym, zorientowanym na człowieka designem” — mówi Carin Larsson, główna projektantka środowiska użytkownika i interakcji człowiek-maszyna w Volvo Trucks. „Rezultatem jest inteligentny i wyrafinowany samochód ciężarowy, który pomaga kierowcy pracować wydajnie w każdych warunkach”.

Aktywne światła mijania

Ten system poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, ponieważ automatycznie wyłącza wybrane segmenty świateł drogowych LED, kiedy samochód ciężarowy zbliża się do innych pojazdów. Światła drogowe są dostosowywane, kiedy kamera i radar wykryją inne pojazdy lub kiedy kamera wykryje zmiany ilości światła wokół samochodu ciężarowego.

Inne funkcje nowego Volvo FH zwiększające bezpieczeństwo to tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który ustawia maksymalną prędkość, aby ułatwić zapobieganie niepożądanemu przyspieszeniu, a także udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC), który działa w całym zakresie prędkości, nawet do 0 km/h.

Standardowe wyposażenie nowych samochodów ciężarowych stanowi obecnie Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS) konieczny do działania takich funkcji jak Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Układ Stabilizacji Toru Jazdy. Jako opcja jest dostępny Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganie stabilności.

Bezpieczeństwo nowego Volvo FH dodatkowo poprawia system rozpoznawania znaków drogowych, który jest w stanie wykrywać znaki drogowe, np. ograniczenia wyprzedzania, rodzaj drogi i ograniczenia prędkości.

Istnieje także możliwość uzyskania lepszej widoczności — w tym celu wystarczy zamontować kamerę narożną po stronie pasażera przesyłającą widok z boku pojazdu na wyświetlacz dodatkowy.

Lepsza ekonomika paliwowa i produktywność

Nowe Volvo FH może zostać dostosowane do różnych zadań dzięki różnym konfiguracjom układu napędowego i podwozia, co dodatkowo umożliwi istotne oszczędności paliwa i emisji CO2. Na przykład w transporcie długodystansowym nowe Volvo FH z I-Save zgodne z Euro 6 łączy nowy silnik D13TC z pakietem funkcji i może zapewnić oszczędność paliwa nawet o 7%*. Wprowadzono również ulepszenia dla wersji Euro 3 i 5 z funkcjami takimi jak Volvo Torque Assist.

Na wielu rynkach Volvo FH jest dostępne z napędzanym gazem silnikiem LNG zgodnym z normą Euro 6. Oferuje oszczędność paliwa i osiągi na poziomie porównywalnym z analogicznymi samochodami ciężarowymi Volvo z silnikiem wysokoprężnym, ale przy znacznie mniejszym wpływie na klimat. Silnik gazowy może być zasilany dowolnym biogazem, co obniża emisję CO2 nawet o 100 procent, lub gazem ziemnym, który zapewnia emisję CO2 nawet o 20 procent niższą w porównaniu z analogicznymi samochodami ciężarowymi Volvo z silnikiem wysokoprężnym. Przekłada się to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania pojazdu, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.

Nowe Volvo FH jest także wyposażone w skrzynię biegów I-Shift Dual Clutch, umożliwiającą zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu mocy. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest szczególnie korzystna przy wymagających operacjach, takich jak transport płynnych towarów, ponieważ minimalizuje poruszenia ładunku podczas zmian biegów.

W nowym Volvo FH zoptymalizowano także istotne dla Klientów osiągi. Uzyskano to dzięki możliwości zwiększonego obciążania przedniej osi, a także poprawie kątów skrętu osi wleczonej i pchanej, co wpływa na ograniczenie zużycia opon i poprawia zwrotność. Pojazd ten jest dostępny również w wersji z podnośnikiem osi tandem pozwalającym odłączyć i podnieść tylną oś, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa, jeśli samochód ciężarowy jedzie bez ładunku.

Fakty dotyczące nowego Volvo FH

– Dostępne kabiny: kabina sypialna z obniżonym dachem, kabina sypialna, kabiny Globetrotter, Globetrotter XL i Globetrotter XXL. Pakiety wykończeń zewnętrznych i wewnętrznych pozwalające nadać pojazdowi indywidualny charakter.

– Silniki: Dostępne silniki wysokoprężne zgodne z różnymi normami emisji. Na wybranych rynkach Volvo FH jest także dostępne z zasilanym gazem silnikiem LNG zgodnym z normą Euro 6, Step D. Volvo FH z I-Save zgodne z normą Euro 6 jest dostępne na wybranych rynkach.

– System zmiany biegów: I-Shift / I-Shift Dual Clutch z pakietami oprogramowania do różnych obszarów zastosowania.

*Dane dotyczące poprawy ekonomiki paliwowej oblicza się, porównując koszty oleju napędowego AdBlue w przypadku silnika D13TC Euro 6 Step D z pakietem dla transportu długodystansowego (I-Save) z kosztami w przypadku silnika D13 eSCR Euro 6 Step D bez takiego pakietu. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak doświadczenie kierowcy, korzystanie z tempomatu, dane techniczne pojazdu, ładunek pojazdu, faktyczna topografia, konserwacja pojazdu i warunki pogodowe.