Poznaj cztery nowe pojazdy ciężarowe Volvo Trucks. Projektując je, szczególny nacisk położono na otoczenie kierowcy, bezpieczeństwo i osiągi. Wspomniane cztery samochody ciężarowe o wysokiej ładowności: Volvo FH, FH16, FM i FMX stanowią około dwóch trzecich dostaw Volvo Trucks.

Prognozowany wzrost zapotrzebowania na transport wywiera presję na dostępność wykwalifikowanych kierowców na całym świecie. Chcąc pomóc Klientom w rekrutacji i utrzymaniu najlepszych kierowców, firma Volvo Trucks skoncentrowała się na opracowaniu nowych samochodów ciężarowych. Mają być one bezpieczniejszymi, wydajniejszymi i atrakcyjniejszymi narzędziami pracy.

Nowe samochody ciężarowe z oferty Volvo Trucks są dostępne w wielu konfiguracjach. Do wyboru mamy różne modele kabin, a same pojazdy możemy optymalizować pod kątem wielu zastosowań. Kabina stanowi drugi dom dla kierowcy długodystansowego, z kolei w transporcie regionalnym pojazd ma funkcję mobilnego biura. Konstrukcja tych pojazdów sprawia, że to solidne i praktyczne narzędzia robocze. Z uwagi na to widoczność, komfort, ergonomia, poziom hałasu, zwrotność i bezpieczeństwo były głównymi punktami, na których koncentrowaliśmy się, opracowując nowe modele samochodów ciężarowych. Zmodernizowano także wygląd zewnętrzny samochodów ciężarowych, aby odzwierciedlić ich nowe właściwości i stworzyć atrakcyjne pojazdy.

Nowa, bardziej przestronna kabina o lepszej widoczności — Volvo FM i Volvo FMX

Nowe Volvo FM i Volvo FMX wyposażone zostały w nową kabinę, jak również wiele takich samych funkcji wyświetlacza zestawu wskaźników, co ich większe odpowiedniki Volvo. Objętość wnętrza zwiększono w nich nawet o jeden metr sześcienny, zapewniając dzięki temu większy komfort i więcej miejsca do pracy. Widoczność poprawiono dzięki większym oknom, obniżonej linii drzwi i nowym lusterkom.

Kierownica w tych modelach została wyposażona w funkcję pochylania, co pozwala lepiej dostosować indywidualną pozycję kierowcy podczas jazdy. Dolną leżankę w kabinie sypialnej jest umieszczono wyżej niż poprzednio, zapewniając większy komfort. Rozwiązanie to pozwala także uzyskać dodatkowe miejsce do przechowywania pod spodem. Kabina dzienna zyskała nowy, 40-litrowy schowek z wewnętrznym oświetleniem znajdujący się na tylnej ścianie. Lepsza izolacja chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem zwiększa komfort kabiny, a sterowana czujnikiem klimatyzacja z filtrem węglowym zapewnia dobrą jakość powietrza w każdych warunkach.

Nowy interfejs kierowcy we wszystkich modelach

Stanowisku kierowcy wyposażone jest obecnie w zupełnienowy interfejs do obsługi informacji i komunikacji. Pozwala on kierowcy łatwiej przeglądać i nadzorować różne funkcje. Wykonywane przy tym czynności są mniej stresujące i rozpraszające. Wyświetlacz zestawu wskaźników jest całkowicie cyfrowy, z 12-calowym ekranem, ułatwiając kierowcy wybranie aktualnie potrzebnych informacji. W miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy znajduje się 9-calowy wyświetlacz dodatkowy obsługujący system Infotainment, nawigację, informacje na temat transportu oraz obraz z kamer monitorujących. Tymi funkcjami można sterować przyciskami na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

Ulepszone systemy bezpieczeństwa

W nowych modelach Volvo Trucks bezpieczeństwo zostało jeszcze bardziej zwiększone dzięki takim funkcjom jak reflektory z aktywnymi światłami mijania w Volvo FH i Volvo FH16. Poprawia on bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, automatycznie wyłączając wybrane segmenty świateł drogowych LED, kiedy samochód ciężarowy zbliża się do innych pojazdów.

Jazdę ułatwia tempomat adaptacyjny (ACC) działający przy wszystkich prędkościach aż do 0 km/h oraz tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który załącza hamulce kół, jeśli do utrzymania stałej prędkości przy zjeździe potrzebna jest dodatkowa siła hamowania. Standardowe wyposażenie nowych samochodów ciężarowych stanowi obecnie Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS) konieczny do działania takich funkcji jak Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Układ Stabilizacji Toru Jazdy. Jako opcja jest dostępny Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganie stabilności. Układ rozpoznawania znaków drogowych wykrywa takie znaki, jak ograniczenie wyprzedzania, rodzaj drogi i ograniczenie prędkości, i wyświetla je na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

W celu uzyskania lepszej widoczności możliwy jest montaż kamery narożnej po stronie pasażera przesyłającej widok z boku pojazdu na wyświetlacz dodatkowy.

Efektywne silniki i alternatywne układy napędowe

Na wielu rynkach Volvo FH i Volvo FM oferowane są z silnikiem LNG napędzanym gazem zgodnym z normą Euro 6, oferującym oszczędność paliwa i osiągi na poziomie porównywalnym z analogicznymi samochodami ciężarowymi Volvo z silnikiem wysokoprężnym, przy znacznie mniejszym wpływie na klimat. Silnik gazowy może być zasilany dowolnym biogazem, co obniża emisję CO2 nawet o 100 procent, lub gazem ziemnym, który zapewnia emisję CO2 nawet o 20 procent niższą w porównaniu z analogicznymi samochodami ciężarowymi Volvo z silnikiem wysokoprężnym. Przekłada się to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania pojazdu, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.

Nowe Volvo FH można także wyposażyć w nowy, efektywny silnik wysokoprężny Euro 6 należący do pakietu I-Save umożliwiającego znaczne oszczędności paliwa i CO2. Na przykład w transporcie długodystansowym nowe Volvo FH z I-Save łączy nowy silnik D13TC z pakietem funkcji i może zapewnić oszczędność paliwa nawet o 7%*.

Wprowadzono również ulepszenia dla wersji Euro 3 i 5 z funkcjami takimi jak Volvo Torque Assist.

*Dane dotyczące poprawy ekonomiki paliwowej oblicza się, porównując koszty oleju napędowego oraz AdBlue w przypadku silnika D13TC Euro 6 Step D z pakietem dla transportu długodystansowego (I-Save) z kosztami w przypadku silnika D13 eSCR Euro 6 Step D bez takiego pakietu. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak doświadczenie kierowcy, korzystanie z tempomatu, dane techniczne pojazdu, ładunek pojazdu, faktyczna topografia, konserwacja pojazdu i warunki pogodowe.