Ciągniki siodłowe w Polsce. Przepisy i regulacje
Na co zwrócić uwagę kupując używaną naczepę chłodniczą?
Zakup używanego samochodu zawsze niesie ze sobą pewne ryzyko. Nie inaczej jest w przypadku zakupu naczepy chłodniczej, której poprawne działanie będzie przesądzało o tym, czy dana firma transportowa będzie zarabiać, czy nie. Dlatego przed jej zakupem warto dokładnie przyjrzeć się kilku elementom. Jakim? Sprawdźmy!
Agregat chłodniczy
Można śmiało powiedzieć, że agregat chłodniczy jest sercem naczepy chłodniczej. Niestety, wiele osób sprzedających chłodnie dokonuje popularnego oszustwa: oferuje w miarę nową, dobrze wyglądającą i sprawną chłodnię, jednak podmienia w niej agregat na stary i zużyty. Dlatego właśnie poza dokładnym obejrzeniem dokumentacji dotyczącej samej chłodni, należy też sprawdzić umowę kupna agregatu. Można też zrobić zdjęcie tabliczki znamionowej agregatu i przesłać je do autoryzowanego serwisu, który poda nam jego rok produkcji. Sprawdzamy też liczbę motogodzin wypracowanych przez agregat oraz oczywiście to, czy działa. Naczepa chłodnicza może być wykorzystywana w różny sposób, a agregat powinien być przystosowany do danego typu pracy. Np. na promach nie wolno używać agregatów napędzanych dieslami, dlatego, jeśli nasza naczepa będzie pływać po morzach i oceanach, warto wyposażyć ją w dodatkowy silnik elektryczny. Jeśli nasi kontrahenci będą oczekiwać od nas raportu z temperatury termografu, warto wybrać agregat wyposażony w drukarkę.
Zabudowa naczepy
Bardzo dokładnie musimy przyjrzeć się zabudowie naczepy. Zewnętrzna warstwa nie może mieć śladów korozji. Nie powinno też być żadnych przecieków. Należy też dokładnie obejrzeć drzwi: czy uszczelka jest cała, czy nikt nie „udoskonalał” ich wzmocnieniami, czy nie mają wypukłości. Każda z tych wad może doprowadzać do powstawania mostków cieplnych, a co za tym idzie – do utraty właściwości naczepy.
Certyfikat ATP
Naczepy chłodnicze do przewozu szybko psującej się żywności muszą posiadać certyfikat ATP. Jest on wydawany na 6 lat, może być przedłużony dwukrotnie o kolejne 3 lata. Ponad dwunastoletnie naczepy certyfikatu zazwyczaj już nie otrzymują.